خانه / news-dr / اعطای وام بدون ضامن آغاز شد

اعطای وام بدون ضامن آغاز شد

شرایط جدید دریافت وام

اعطای وام بدون ضامن آغاز شد

همه افراد می‌ توانند به بانک ها برای دریافت وام مراجعه کنند، اما بانک ها براساس دستورالعمل‌ ها و ضوابط اجرایی که مصوب شورای پول و اعتبار و خود بانک است، نسبت به رتبه‌ بندی مردم اقدام کرده و در صورتی که شرایط دریافت وام را داشته باشند، در نوبت پرداخت وام قرار می‌ گیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مشاغل آزاد در سری دوم گروه‌ هایی است که مشمول این طرح هستند و بعد از اعتبارسنجی از سوی بانک مرکزی این گروه نیز مشمول دریافت این گونه تسهیلات خواهند شد.

معاون امور بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره پرداخت وام بدون ضامن گفتگو کردند که مهم‌ ترین بخش از اظهارات ایشان به شرح زیر است:

 

  • از آنجایی که در گذشته ضمانت‌ ها و وثایق متعددی توسط بانک‌ ها برای پرداخت تسهیلات، دریافت می‌ شد و برای مردم ایجاد زحمت می‌کرد، آقای رئیسی بر این تاکید داشتند که شرایط را آسان کنیم. در همین راستا، جلسات زیادی برگزار شد و به دستور العملی رسیدیم که طبق آن افراد بتوانند براساس رتبه بندی و اعتبارسنجی، بدون ضامن وام بگیرند.

 

  • همه افراد میتوانند به بانک برای دریافت وام مراجعه کنند، اما بانک براساس دستورالعمل‌ ها و ضوابط اجرایی که مصوب شورای پول و اعتبار و خود بانک است، نسبت به رتبه‌ بندی مردم اقدام کرده و در صورتی که شرایط دریافت وام را داشته باشند، در نوبت پرداخت وام قرار می‌ گیرند.

 

  • در این مرحله فقط آن دسته از افرادی که حقوق بگیر هستند و شرایطی را برای آن‌ ها اعلام کردیم، مشمول هستند و مرحله دوم، سایر آحاد جامعه اند. بنابراین، لازم است که شبکه بانکی افراد را رتبه بندی کند. افرادی که حقوق ثابت دریافت نمی‌ کنند، مسلما نظام ارزیابی، رتبه‌ بندی و اعتبارسنجی آن‌ ها با افراد حقوق‌ بگیر فرق دارد.

 

  • دستورالعمل‌ هایی توسط بانک مرکزی در حال تدوین است که طبق آن ها، سایر گروه‌ها نیز در نوبت‌ های بعدی مشمول دریافت این تسهیلات خواهند شد. شبکه بانکی قطعا متعهد است که برای سایر افراد نیز شرایط مناسبی را فراهم کند تا بتوانند از تسهیلات خرد استفاده کنند.

 

  • مبنای اعتبارسنجی نیز بر این است که توانایی بازپرداخت اقساط را داشته باشند، بدهی‌ های غیرجاری، چک بلامحل، بدهی‌ های مالیاتی تعیین تکلیف نشده و … نداشته باشند. این شرایط کمک می‌کند که افراد در رتبه بندی قرار بگیرند. اگر در رتبه A، B و یا C باشند، می‌ توانند بدون ضامن وام بگیرند و اگر بخواهند ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند، علاوه بر نامه ذیحسابی یا امور مالی باید یک چک یا سفته نیز ارائه دهند. اگر رتبه آن‌ها از A و B و C خارج شود، باید یک ضامن نیز داشته باشند.

 

دریافت وام بدون ضامن ۱۴۰۰/۱۱/۱۱

از آنجایی که قرار بود طبق وعده وزیر اقتصاد از ۹ بهمن ۱۴۰۰ بانک های زیر مجموعه وزارت اقتصاد اعطای وام بدون ضامن را آغاز کنند، اما به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان برخی از  بانک ها اعلام بی اطلاعی می کنند.

برخی از متقاضیان این تسهیلات وقتی به بانک‌ ها مراجعه کرده بودند، می گویند: بانک‌ ها به بهانه بخشنامه نشدن این طرح از طرف بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تسهیلات خرد را با اعتبار سنجی پرداخت نخواهد نشد.

یکی دیگر از این متقاضیان گفت: زمانی که به بانک مراجعه کردم برای وام ۵۰ میلیون تومانی، ۲ ضامن و برای وام ۱۰۰ میلیون تومانی ۳ ضامن می‌ خواستند.

در همین میان خبر از به تعویق افتادن اجرا این طرح آمد که صالح آبادی در واکنش به این موضوع، بانک ها را ملزم به پرداخت تمام تسهیلات طبق روال گذشته و حال کرد.

به گفته علی صالح آبادی؛ اگر اعتبارسنجی به درستی و دقیق انجام شود و افرادی که رتبه اعتباری بالایی دارند می‌ توانند تسهیلاتی با وثائق سهل‌ تر و آسان‌ تر دریافت کنند. بر این اساس تجربه در سیستم بانکی فعلی هم نشان می‌ دهد که این روش وام‌ دهی درصد معوقات بسیار پایینی دارد.

با گذشت یک روز و بررسی وبگاه ۱۳ بانک زیر مجموعه وزارت اقتصاد، ۸ بانک ملت، توسعه تعاون، تجارت، قرض الحسنه مهر ایران، مسکن، کشاورزی، پست بانک ایران و بانک صنعت و معدن بخشنامه مربوط به اعطای تسهیلات بدون ضامن را در وبگاه خود بارگزاری کرده اند.

 

آغاز اعطای وام بدون ضامن + جزئیات ۱۴۰۰/۱۱/۹

طبق وعده احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی کشور، از امروز مورخ ۹ بهمن ۱۴۰۰ اعطای وام و تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با شرط بدون ضامن آغاز خواهد شد.

در این صورت از امروز بانک های دولتی مکلف به پرداخت وام بدون ضامن به افراد مشمول دریافت این وام هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع اعطای وام های بدون ضامن و کاهش سختگیری بانک ها در ارائه وام در جلسه رئیس جمهور با مدیران بانکی مطرح شد. در نشست رئیس جمهور با مدیران عامل بانک‌ها مصوب شد تا پرداخت تسهیلات خرد به مردم با اعتبارسنجی جایگزین اخذ وثیقه شود.

همچنین سخنگوی دولت نیز از تغییر نوع وثیقه برای وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد و بیان کرد: در پی این تغییر، کسی که کارمند یا حقوق بگیر ثابت دولت است می تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.

 

چه افرادی مشمول دریافت وام بدون ضامن هستند؟ ۱۴۰۰/۱۱/۵

طبق گفته معاون وزیر اقتصاد در حال حاضر بازنشستگان، مستمری بگیران، شاغلان بخش های دولتی، نهاد های عمومی غیر دولتی و شرکت های معتبر خصوصی که حقوقشان در بانک های زیر مجموعه وزارت اقتصاد پرداخت می شود، می توانند وام بدون ضامن ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی را دریافت کنند.

 

البته به گفته خاندوزی وزیر اقتصاد، قبل از دریافت این تسهیلات، ابتدا افراد باید اعتبار سنجی شوند و ثابت شود که توانایی بازپرداخت اقساط را دارند. در صورتی که رتبه اعتباری افراد A، B، C باشد، وام بدون ضامن به آنها تعلق می گیرد. البته در این میان کارکنان دولتی که حقوق ثابتی دارند نیازی به این اعتبارسنجی نخواهند داشت.

 

طبق گفتگو با معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصاد و دارایی، دریافت وام و تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان فقط با ارائه نامه کسر از حقوق امکان پذیر است. برای دریافت وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان نیز با همراه داشتن نامه کسر از حقوق و یک سفته یا چک به بانک مراجعه کنند.

این قانون نیز برای سایر کارکنان بخش خصوصی که در گروه اول مشمولان نبوده و رتبه اعتباری A و B دارند به شرح زیر است:

 

  • دریافت تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون بدون ضامن و نیاز به نامه کسر از حقوق به همراه چک یا سفته امکان پذیر است.

 

  • دریافت تسهیلات بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان نیاز به یک ضامن، چک یا سفته امکان پذیر است.

 

  •  برای رتبه‌ های اعتباری C و پایین‌ تر و کسانی که رتبه بندی نشده‌ اند، فقط یک ضامن لازم است.

 

 

نمایشگر ویدیو

۰۰:۰۰
۰۲:۱۳

 

رئیس کل بانک مرکزی نیز در توییتی اعلام کرد که متقاضیان وام پس از اعتبارسنجی باید بتوانند از تسهیلات برخوردار شوند که مقررات آن درحال بازنگری است و تا آخر سال به سیستم بانکی ابلاغ می شود.

 

شرایط دریافت وام 100 میلیونی

 

چه بانک هایی مکلف به پرداخت وام بدون ضامن هستند؟

همانگونه که از قبل اعلام شده بود، تمام بانک های دولتی و زیر مجموعه وزارت اقتصاد و همچنین بانک هایی که دولت در آن ها سهام دارد امکان پرداخت وام بدون ضامن را دارند. از جمله بانک ملت، ملی ایران، صادرات، کشاورزی، رفاه کارگران، تجارت، سپه، مسکن، قرض الحسنه مهر ایران، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون و پست بانک.

 

اعمال شرط حذف ضامن برای دریافت وام ۱۴۰۰/۱۱/۲

۲ بهمن ۱۴۰۰ وزیر اقتصاد در توئیتی از آغاز پرداخت وام و تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن از طرف بانک های زیر مجموعه این وزارتخانه به افراد حقوق بگیر و مستمری بگیر دارای رتبه اعتباری خبر داد.

 

به گزارش شنبه شب ایرنا، خاندوزی در این توئیت نوشت:

” الوعده وفا؛ با بخشنامه وزارت اقتصاد و پیرو جلسه هفته قبل آقای رئیس‌ جمهور، بانک‌ های زیرمجموعه این وزارت مکلف شدند تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌ بگیر دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را “بدون ضامن” انجام دهند. “

 

وام بدون ضامن

 

در حال حاضر طبق این بخشنامه، بانک های خصوصی که زیر مجموعه وزارت اقتصاد نیستند، هنوز مکلف به پرداخت این تسهیلات نشده و انجام این بخشنامه نیازمند دستور بانک مرکزی به بانک های خصوصی است.

 

 

پرداخت وام بدون ضامن و وثیقه ۱۴۰۰/۱۰/۳۰

به گفته وزیر اقتصاد از هفته آینده بانک های دولتی موظف می شوند که به متقاضیان وام، شرط نیاز به ضامن و وثیقه را حذف کنند.

طبق گفته احسان خاندوزی:« ظرف چند روز آینده به بانک‌ های دولتی تکلیف می‌ کنیم پرداخت وام بدون ضامن را آغاز کنند. »

وزیر اقتصاد تاکید کرد:

اراده‌ ای جدی برای پرداخت تسهیلات بر مبنای اعتبارسنجی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وجود دارد. در روز‌ های آینده به بانک‌ های دولتی تکلیف خواهد شد تا با اتکا به رتبه اعتباری، به افرادی نظیر حقوق‌ بگیران، بازنشستگان و کسانی که سوابق آن‌ ها ثابت کند توانایی بازپرداخت اقساط را دارند، بدون ضامن و وثیقه، تسهیلات پرداخت کنند. یاسر مرادی، کارشناس حقوق بانکی به ابهام‌ ها و پرسش‌ ها پاسخ می‌ دهد.

 

حال سؤال اصلی این است آیا چرخش الگوی پرداخت وام‌ های خرد شامل حال همه مردم می‌ شود؟

به گفته یکی از کارشناسان حقوق بانکی: این تغییر در گام نخست فقط شامل حقوق‌ بگیران و مستمری‌ بگیران بخش خصوصی و دولتی می‌شود. قرار است پرداخت وام آسان از بانک‌ های دولتی و نیمه‌ دولتی استارت بخورد.

 

در صورت عدم پرداخت تسهیلات چه اتفاقی می افتد؟

یک پیامد بازپرداخت‌ نشدن بموقع تسهیلات، کاهش رتبه اعتباری افراد است. ۱۰ سال است که شرکت‌ های اعتبارسنجی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اما از خدمات آن‌ ها استفاده نمی‌ شود. الان وقت آن رسیده که اعتبارسنجی به مبنای پرداخت تسهیلات خرد به مشتریان تبدیل شود. به این ترتیب افرادی که چک برگشتی داشته یا اقساط خود را پرداخت نکرده باشند، رتبه اعتباری‌ شان پایین می‌ آید و دیگر نمی‌ توانند بدون ضامن وام بگیرند. این الگویی است که سال‌ها در دنیا اجرا می‌شود و خطر نکول تسهیلات خرد را بطور قابل ملاحظه‌ ای کاهش داده است.

 

آیا حذف ضامن خطر بازپرداخت‌ نشدن بموقع تسهیلات را افزایش نمی دهد؟

طبق مدل طراحی‌ شده در وزارت اقتصاد شرط حذف ضامن شامل کسانی می‌ شود که حقوق ثابت دارند و حقوق خود را از بانک مورد نظر دریافت می‌ کنند. به این ترتیب درصد نکول یا بازپرداخت‌ نشدن تسهیلات به حداقل خواهد رسید.

 

اگر کسی بد حساب باشد از خدمات بانکی محروم خواهد شد؟

در قانون تسهیل مجوز‌ های کسب و کار که منتظر تأیید شورای نگهبان است، مکانیسم جدیدی براساس سامانه‌ ای به نام سمات طراحی شده که براساس آن پرداخت تسهیلات الکترونیکی خواهد شد. به این ترتیب وقتی کسی اقساط خود را بموقع پرداخت نکند، می‌ توان او را از برخی خدمات بانکی و حتی اجتماعی محروم کرد.

 

تا چه میزان امکان دارد که تغییر الگوی پرداخت تسهیلات بدون ضامن اجرایی شود؟

این موضوع به توافق اولیه بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بستگی دارد. هم‌ اکنون ۲ بانک ملت و مهر ایران وام بدون ضامن پرداخت می‌ کنند، اما اگر توافق‌ ها جدی باشد، در ۱ ماه آینده پرداخت تسهیلات بدون ضامن به افراد مشمول در بانک‌ های دولتی و نیمه‌ دولتی آغاز می‌ شود.

 

این مطلب بروز رسانی خواهد شد

درباره ی 6190

همچنین ببینید

آشنایی با ۴ مدل از گرانترین ساید بای سایدهای بازار در سال ۱۴۰۱

آشنایی با ۴ مدل از گرانترین ساید بای سایدهای بازار در سال ۱۴۰۱ طبق آمارها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *